Kruhy na vode 2022

od 25. 11. 2022 do 3. 3. 2023 (pondelok – piatok, 12.00 – 18.00 hod.)
Galéria ÚĽUV Bratislava

 

Súťaž dizajnu orientovaného na remeslo Kruhy na vode organizuje Ústredie ľudovej umeleckej výroby v dvojročných intervaloch od roku 2000. Podporuje a prepája cez ňu prax remeselnej výroby so súčasnými dizajnérskymi prístupmi. Súťaž je platformou na konfrontáciu diel úžitkového umenia, umeleckého remesla a dizajnu inšpirovaného tradičným remeslom. Výstava v bratislavskej Galérii ÚĽUV je prehliadkou ocenených prác aktuálneho 11. ročníka.

 
 

Kruhmi na vode ÚĽUV iniciuje vznik nových dizajnérskych produktov inšpirovaných tradičným remeslom a rozvíja dialóg o tradičných hodnotách, ich uchovávaní a podobe v súčasnom remesle, úžitkovom umení a dizajne. Za svoju existenciu si súťaž získala renomé rešpektovanej prehliadky, a to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. „Po štvorročnej pauze nadviazala súťaž na overený medzinárodný model, čím sa otvoril priestor na konfrontáciu prístupov, porovnanie kreatívnych nápadov a remeselného spracovania zúčastnených autorov z jednotlivých európskych krajín,“ približujú kurátorky výstavy.

Do otvorenej výzvy sa zapojili študenti stredných a vysokých škôl s umeleckým zameraním, dizajnéri, výtvarníci aj tradiční výrobcovia umeleckoremeselných produktov zo Slovenska, z Česka a Maďarska. Diela úžitkového umenia, dizajnu alebo umeleckého remesla sú realizované v konečných materiáloch drevo, kov, prírodné textílie, keramika, sklo, prírodné pletivá, rohovina, koža a iné prírodné materiály. ÚĽUV vychádza z presvedčenia, že dizajn orientovaný na remeslo, podčiarkujúci kultúru ručnej výroby úžitkových i dekoratívnych predmetov, je hybnou silou inovácií aj pre oblasť tradičnej remeselnej výroby.

Z 356 prihlásených prác vyselektovala medzinárodná porota odborníkov finálnu prezentáciu v počte 180 prác. V hlavnej kategórii profesionálov a študentov vysokých škôl udelila porota hlavnú cenu autorke odevnej kolekcie Biela inšpirovanej tradičnou technikou plisovania. Andrea Vonkomerová sa v nej voľne inšpirovala skladaním a vrapovaním plátna v ľudovom odeve. Úpletové odevy z ľanu a bavlny sú vyskladané bez strihového zásahu s použitím pravouhlých dielov a s nulovým odpadom, podobne ako pri ľudovom odeve.

Ďalšie ocenenie získali Krisztina Szente z Maďarska za kolekciu tenkostenných porcelánových mís s jemne tónovanou glazúrou a Georgios Somarakis, študent Ateliéru industriálneho dizajnu VŠVU v Bratislave, za kolekciu prútených noší UJI vyrobenú s využitím tradičnej košikárskej techniky, ktorá má nezastupiteľné miesto aj v súčasnom dizajne. Uznanie získali Veronika a Matej Rabadovci za odevnú kolekciu Stromy, Lenka Franková za kolekciu detských šiat, Kristína Ligačová za kolekciu sklenených váz VVVASE, Zuzana Pekárová za kolekciu vlnených kabátov Verona, Patrik Illo za sériu pohárov PILLO a Michaela Bujňáková za nábytkovú zostavu Vyšívané.

V kategórii študentov stredných škôl porota ocenila jednotlivcov z ateliérov Tvorba hračiek a dekoratívnych predmetov (ŠUP Ružomberok), Odevný dizajn (ŠUP Ružomberok), Dizajn a tvarovanie dreva (ŠUP Josefa Vydru Bratislava), Keramický dizajn (ŠUP Josefa Vydru Bratislava). Filip Lofaj získal prvú cenu podnos na čajový servis, Šimon Štrompach druhú cenu za misu Miskovýplet a Anna Flieglová tretiu cenu za luskáčiky na orechy Folklórne figúrky. Uznanie si odniesli Filip Socháň za ohýbanú stoličku, Lenka Kuklišová za misu s korienkovým výpletom, Barbora Brčiaková za prútený stolík, Simeon Socha za misu Postieľka, Silvia Borzová a Jules Lee Ann Prejsa za kúpeľné poháre, Adam Ondrejka a Karin Kohutiarová za odevné kolekcie.

V samostatnej kategórii Tradícia boli ocenení tvorcovia zhodnocujúci umeleckoremeselnú tradíciu výnimočne kvalitným spôsobom spracovania. Porota vyzdvihla štýlovú jednoznačnosť predložených prác a ich väzbu na tradičné remeslo. Hlavnú cenu získali Zuzana Golierová za kolekciu plstených papúč On, ona, ono a Martin Hartiník za kolekciu Drevokruhy, v ktorej striedavo do seba zapadajú misy vysústružené z dreva a upletené z borovicových korienkov (autor na nej spolupracoval s košikárom Jozefom Boďom). Uznania boli udelené Štefanovi Smržíkovi za kolekciu zrkadiel v rámoch zhotovených drotárskou technikou na základe návrhu dizajnérky Ľubice Poncik, Sigmond Gáborné z Maďarska za kolekciu tkaných šálov a rezbárke Jane Majerskej za kolekciu drevených skladačiek pre deti s využitím kyjatických motívov.

Kurátorky výstavy o cieľoch výstavy i súťaže: „Zámerom ÚĽUV-u je prezentovať výstavu v roku 2023 aj na medzinárodnom fóre vo Varšave a v Budapešti. Súťaž má na čom budovať – cieľom je, aby sa práce dostali aj medzi širšie publikum. A to nielen vo forme výstav. Zapracovať treba na realizácii a dotiahnutí vhodných súťažných návrhov, aby mohli byť vyrábané v menších sériách.“