Noví majstri: K prapodstate ľudovosti
Tomáš Mikolaj
Podobne ako fujara vtlačila pečať regiónu Podpoľania, tak aj majolika – špecifický druh dva razy vypaľovanej keramiky dekorovanej na glazúre – charakterizuje oblasť západného Slovenska. V poslednom storočí ju azda najviac preslávilo mesto Modra (okres Pezinok), v ktorom prosperovalo výrobné družstvo Slovenská ľudová majolika. V ňom vyrástol Michal Horník ml., ocenený minulý rok titulom majstra ľudovej umeleckej výroby. V Majolike – ako spomínané družstvo skrátene nazývajú domáci – sa zoznámili a spoločne ako maliari aj pracovali obaja jeho rodičia. Michal Horník spolu s bratom pri nich na pracovisku robil nielen prvé kroky dieťaťa, ale aj budúceho keramika. Po vyučení sa v roku 1983 zamestnal v modranskom družstve, kde stretol životnú lásku Vieru z keramikárskej rodiny Slávikovcov z Častej (okres Pezinok). V Majolike zotrval do roku 2001 ako maliar a neskôr vývojár, keď pracoval aj na špeciálnych zákazkách pre odberateľov zo zahraničia. Potom sa rozhodol kráčať ďalej vlastnou cestou. A hoci boli začiatky ťažké, vďaka pomoci rodičov, svokrovcov a manželky sa mu časom začalo dariť. Jeho figúrky modelované z ruky dnes mnohí považujú za ikonické.
Ďalšie články časopisu Remeslo Umenie Dizajn 01/2020:
- Z histórie Ústredia ľudovej umeleckej výroby
- Celkom iný ÚĽUV
- Odevné poklady v Múzeu ľudovej umeleckej výroby v Stupave
- ÚĽUV – značka s tradíciou
- Vývoj remesiel, cechov a živností na príklade textilnej výroby
- Noví majstri: Dedičstvo Podpoľania
- Noví majstri: K prapodstate ľudovosti
- Význam ÚĽUV-u pri zachovávaní znalostí a zručností ľudovej umeleckej výroby a remesiel
- Remeslo bez skratiek
- Aj najdlhší život je krátky
- Vďaka nezlomnej vôli
- Tradícia a moderný dizajn
- Retrokolekcia so značkou ÚĽUV-u
- Slovenské výrobné družstvo úspešné aj v 21. storočí? Áno, je ním Javorina.
- My odídeme, skvosty tu zostanú...
- Vzorom mu boli starí majstri