Modrotlač pod strechou ÚĽUV-u a družstiev
Oľga Danglová
Po zákaze súkromného podnikania v 50. rokoch 20. storočia sa časť modrotlačiarksych dielní na Slovensku transformovala na družstevnú výrobu a pôsobila v rámci družstva Kroj, založeného v roku 1948 Ústredím ľudovej umeleckej výroby v Bratislave. Združstevnenie farbiarskej výroby načas prinieslo pozitívne výsledky, do návrhov dezénov začali vstupovať textilní dizajnéri, modrotlač sa začala objavovať v odeve a interiéri obyvateľov mestských domácností.
ÚĽUV kládol dôraz na etnografický výskum tradičnej modrotlačiarskej produkcie. V 70. rokoch začal spolupracovať s chýrnym modrotlačiarom Stanislavom Trnkom a jeho dielňou v Púchove. Táto kooperácia bola na dlhšie obdobie prospešná pre obe strany.
Sortiment sa delil na tri časti. Prvú časť produkcie tvorila metráž a bytový textil, do druhej patrili objednávky folklórnych súborov, do tretice to bola výroba spojená s módnym návrhárstvom, ktorá mala skôr doplnkový význam. Medzi návrhármi pracujúcimi pod hlavičkou ÚĽUV rozvíjajúcimi podnety modrotlače figurovali Eva Uhliariková, Eva Holáková, Klára Brunovská, Eva Kováčová, Jozef Bajuz, Jana Menkynová a Anna Pallová.
Ďalšie články časopisu Remeslo Umenie Dizajn 03/2014:
- Modrotlač pod strechou ÚĽUV-u a družstiev
- Na návšteve v Púchove
- Vyväzované vzory z Oravy
- Bádateľ v indigovom
- Modrobiele bohatstvo zo Strážnice
- Modrotlačovo užitočný
- Modrotlač v múzeách
- „Modrotlače“ v textilnej produkcii Bavlnárskych závodov v Ružomberku
- Mikrokozmos: o jednej textilnej zbierke
- Streng gstroaft = prísne pásikované
- Z maďarských dielní
- Modrotlačové kódy vs. kópie
- 46 stôp
- Na dobrej ceste
- Modrotisk Danzinger