2013
RUD 2013-1 | RUD 2013-2 | RUD 2013-3 | RUD 2013-4

Anna Potúčková
Tam, kde sa „pletú cipky“

Eva Ševčíková

Anna Potúčková z Brezovej pod Bradlom sa ako mladé dievča učila paličkovať u svojej tety. Hoci sama kroj nenosila, obraz dievčat a žien oblečených do sviatočných krojov, ktoré stretávala v kostole, jej nikdy nevymizol z pamäti a jemné tylové čipky z oblasti jej rodiska sa jej vždy páčili. Život ju však viedol svojou vlastnou cestou a k pleteniu čipiek sa vrátila až v dôchodkovom veku, kedy bola tamojšia čipka v zabudnutí. Začala sa čipkárstvu venovať aktívne a podarilo sa jej takmer zabudnutú čipku svojho rodného kraja obnoviť a ukázať svetu jej jedinečnú krásu.

Jemná tylová čipka (ktorá sa v tejto lokalite nazýva „pletenou cipkou“) je najvýraznejšou ozdobou inak jednoduchého tradičného oblečenia žien kopaničiarskej oblasti Myjavskej pahorkatiny. Pri jej výrobe sa používa iná technika paličkovania. Čipkárky pracujú s pomôckami, ktoré sú pri paličkovaní nenahraditeľné. Čipka sa plietla z bielych nití, ktoré kedysi bývali veľmi jemné, čo možno vidieť na čipkách starých krojov. Zároveň však pevné, a preto sa čipky dali vyvárať, prať, škrobiť i žehliť.

Anna Potúčková vzory čipiek s regionálnymi názvami začala zapisovať a zakresľovať do grafickej podoby. Vytvorila tak jedinečný vzorkovník, do ktorého buď vkladá originálne ústrižky čipiek alebo ich reprodukcie. Každý vzor má svoje pomenovanie. Anna Potúčková hľadá uplatnenie predtým výlučne krojovej čipky aj pre iné využitie, experimentuje s motívmi, zostavou zúbkov, výrobou odevných doplnkov, úžitkových a dekoračných predmetov. Brezovská čipka sa tak dostala na obrusy a dečky, ale aj na blúzky, svetríky, perinky pre bábätká.

Osobné zanietenie Anny Potúčkovej v snahe o zachovanie čipkárskej tradície vyústilo v roku 1998 do založenia Klubu brezovskej pletenej čipky, kde do jej pletenia a výroby začala zaúčať aj ďalšie pokračovateľky. Svoje skúsenosti a poznatky publikovala vo viacerých článkoch. Aktivity činorodej Brezovanky samozrejme neušli pozornosti nielen čipkárskej, ale aj ďalšej odbornej verejnosti a získali niekoľko ocenení. V roku 2012 sa stala držiteľkou titulu majsterky ľudovej umeleckej výroby za zachovávanie a rozvíjanie pôvodnej výroby tylovej paličkovanej čipky.

 


Ďalšie články časopisu Remeslo Umenie Dizajn 02/2013: