Juraj Opršal: Pseudonym?
Viera Kleinová
Meno Juraja Opršala rezonuje na slovenskej výtvarnej scéne predovšetkým v oblasti umeleckého skla, patrí medzi výrazné osobnosti Ciglerovej sklárskej školy. Popritom sa kontinuálne venuje i tvorbe šperku, stredoškolské štúdium napokon absolvoval na kremnickej ŠUP-ke, v odbore zlatník – strieborník. Jeho záujem však mieri aj inam, je napr. spoluautorom projektu putovných sympózií po slovenských vodných mlynoch. A najnovšie navrhuje kabelky. Podobne ako je to pri jeho skle, preferuje ako základ formy geometrické teleso – valec, guľu, kužeľ, kocku, ktoré skladá do dynamických a prekvapivých objektov. Jeho kabelky pôsobia, trochu pateticky povedané, ako skrinky na tajomstvá. Remeselné spracovanie je výsledkom kooperácie so Zuzanou Polačkovou, ktorá rieši vnútro, J. Opršal sa venuje vonkajšiemu vzhľadu a prináša inšpiráciu pre celkový charakter kabelky. Momentálne pripravuje veľkú výstavu svojho skla v Holandsku.
Ďalšie články časopisu Remeslo Umenie Dizajn 03/2012:
- Kohútik jarabý - Výstava drotárskych plastík v Žiline
- Ján Granec - Nemám strach, že keramika skončí...
- Karol Plicka - majster fotografie
- Vojenské motívy v ľudovom umení
- Maľované pesničky Zuzany Vaňousovej
- Šperky o človeku a pre človeka
- Ľudový odev ako prejav folklorizmu
- Denamit Design Days 2012
- Banalita a noblesa
- Porcelánový jún v Pezinku
- Dve výstavy – dve podoby textilu
- Juraj Opršal: Pseudonym?
- PARTER - Galéria v Bratislave