Prezliekanie v čase
Spojiť tradičný nórsky a slovenský kroj so súčasným odevným dizajnom, ktorý čerpá z ľudového odevu, je neobvyklá kombinácia. Táto zaujímavá a pestrá kolekcia ponúkla návštevníkovi na jednom priestore spoznať a porovnávať špecifiká odevu oboch európskych „regiónov“ Nórska a Slovenska.
Kolekciu desiatich nórskych bunadov vybrala organizácia Norsk Institutt for Bunad og Folkedrakt, ktorá zabezpečuje výrobu a predaj bunadov. Bunad je kroj, ktorý oživuje tradície miestnych krojov a ľudových odevov. Kompletný bunad má štatút formálneho odevu a je preto vhodný na účely reprezentácie v Nórsku i v zahraničí. Slovenská kolekcia pätnástich krojov pochádza z depozitára Múzea ľudovej umeleckej výroby – súčasti ÚĽUV-u. Nachádzajú sa v nich niektoré vzácne kroje ešte z konca 19. storočia a uchovávajú tak autentickú podobu tradičného odevu z pôvodných materiálov a s originálnymi detailmi. Jednou z oblastí, kde sa inšpirácia ľudovou tvorbou zhodnocuje mimoriadne príťažlivým spôsobom, je práve súčasný odevný dizajn. Výstavná kolekcia pochádza od súčasných študentov alebo absolventov Vysokej školy výtvarných umení. Dizajnéri reflektujú svet minulosti v širokej škále spôsobov – od priamej vizuálnej väzby s motívom kroja ku koncepčnému riešeniu zviditeľnenia skrytých znakov. Nórsko-slovenské paralely vzťahu k tradícii demonštrujú výsledky práce študentov (návrhy na modrotlač) zo spoločného projektu Jeden priestor – mnoho ciest. Realizovali ho Ateliér textilného dizajnu VŠVU a Telemark University College v Raulande v roku 2010.
Ďalšie články časopisu Remeslo Umenie Dizajn 04/2011:
- Slovensko v Bratislave – Dni majstrov ÚĽUV 2011
- Eleonóra Gálová a obrázky maľované niťou
- František Špička, pán hliny
- Humenská Insita 2011 mojimi očami
- V krajine remesiel 2011
- Konštrukcie. Súčasné nórske umelecké remeslá
- Keksy design
- All that by ALLT
- Prezliekanie v čase
- Textilné imaginácie Evy Cisárovej-Minárikovej
- Zrkadlenie mysle
- Ars liturgica – medzi posvätnosťou a krásou
- Po vode