Adriena Pekárová: Textil, kov, technológie...
Rozhovor s M. A. Blankou Cepkovou M. A. Blanku Cepkovú sme prvýkrát predstavili ako autorku komorných smaltov, textilných šperkov a textilnej miniatúry v RUD-e xxx. V súčasnosti končí druhý rok pôsobenia vo funkcii vedúcej ateliéru Textilný priestor na Katedre textilu VŠVU v Bratislave. V rozhovore hovorí o svojich skúsenostiach z pedagogickej práce a aktuálnych dojmoch z návštevy mníchovského týždňa venovanému šperku a výstave mladých tvorcov Talenty.
„Moja koncepcia je zameraná na tvorbu umeleckého diela v textilnom materiáli. Práce nemusia byť chápané iba ako klasické dvojrozmerné realizácie ako výšivka alebo tapiséria a podobne, ale aj trojrozmerné objekty, ktoré môžeme zhrnúť pod pojem mäkká plastika. Ateliérové zamerania umožňujú presahy k iným materiálom alebo technikám, ktoré vychádzajú len svojou inšpiráciou z textilnej podstaty. Dôraz sa kladie aj na vzťah výtvarného objektu a prostredia, kde sa má dielo nachádzať.
Ateliér Textilného priestoru by mal študentom dať komplexné vzdelanie a rozhľad v textilnej tvorbe. Nepredpokladám, že všetci sa uplatnia ako samostatne tvoriaci umelci, ale môžu pôsobiť v oblasti vzdelávania, podnikať v textilnej produkcii alebo pracovať v inštitúciách starajúcich sa o zachovanie historickej a remeselnej tradície...
Študentka ateliéru Ľubomíra Abrahámová dosiahla mimoriadnu úspech na medzinárodnej výstave Talenty v Mníchove (marec 2011), kde získala jednu z cien. Vsadila na tradíciu. Prišla s originálnym konceptom. Textilnú tkaninu nahradila kovovou tkaninou a využila materiálové možnosti – koróziu železa, zároveň ponechala priestor aj textilu – výšivke zlatom a striebrom, rešpektovala strih ľudového odevu, riasenie...
V poslednom období sa v textilnom dizajne a textilnej tvorbe pracuje s novými technológiami. Výrazne sa prejavuje globalizácia a stierajú sa národnostné rozdiely. V tejto situácii je, podľa mňa, dosť ťažké vytvoriť si vlastný originálny štýl. Menej vidieť kvalitne remeselne spracované práce v klasickom chápaní úžitkového predmetu, rozhodujúca je inovatívna myšlienka.“
Ďalšie články časopisu Remeslo Umenie Dizajn 02/2011:
- Dana Kľučárová: Dizajn s tvárou ÚĽUV-u
- Martin Mešša: Ján Sakala
- Učiť sa je „in“
- Zuzana Palicová: ÚĽUV učiteľom, učitelia deťom a mládeži
- Monika Wokaunová: Privoňať k drevu...
- Nora Čechmánková: Remeslo a film
- Nora Čechmánková: Filmové dokumenty ÚĽUV-u
- Stanislav Kytka: Narodil som sa pod rebríkom...
- Alena Rybáriková: Čipky zo Skýcova
- Mária Rošková: Znovu sa súťažilo o naj... drevenú hračku
- Peter Šugár: Točenô Michala Hanulu
- Adriena Pekárová: Textil, kov, technológie...
- Eva Trilecová: Kabinet kuriozít v Galérii X
- Dana Doricová: Majoliková plastika Jitky Petrikovičovej
- Gabriela Luptáková: Splnený sen o Číne