2007
RUD 2007-1 | RUD 2007-2 | RUD 2007-3 | RUD 2007-4

Kreatívny vzťah k materiálu

Tibor Uhrín:

Stolček na dojenie z Mašekovho mlyna, Dolný OhajV minulosti bolo pre našich predkov, najmä na vidieku, prirodzené, že využívali všetky možnosti, ktoré im príroda poskytla. Aj hospodári, domáci výrobcovia, remeselníci, ktorí pracovali s drevom, bežne využívali zvláštne, prirodzene rastúce tvary, pomaly rastúce dreviny alebo korenice. Vyrábali z nich množstvo domácich výrobkov, drevených artiklov a riad, ktorý používame aj dnes v bežnom živote. Zdeformované a skrútené drevo sa používalo na mnohé účely: konské postroje, drevené vozy, rôzne druhy držadiel, závesov, hákov, podpier, rybárskeho náčinia, brán, pluhov a saní. Krivo rastúce dreviny (samorasty, krnáče...) sa využívali aj naďalej a využiť sa dajú aj dnes, pričom nemáme na mysli rôzne podivuhodné nahrubo lakované čudá, ktoré pojem samorast v minulosti zdehonestovali.

Výroba habariek rôznych veľkostí je u nás najpopulárnejšie využitie konárových praslenov, najmä po Vianociach, keď sa takto „recyklujú“ prevažne jedľové stromčeky. Dôkazom vynaliezavosti domácich remeselníkov sú stolčeky. Ich anonymní autori museli mať veľký cit pre tvar a materiál, keď sa rozhodli pre výrobu stolčekov z takých polotovarov. Osobitnú skupinu tvorí použitie samorastov pri výrobe nástrojov a remeselníckych prípravkov. Známe sú rôzne zalomené či ohnuté držadlá a páky, napríklad hapticky tvarovaná rukoväť na „ergonomické“ uchopenie násady na kosu – kosisko.

V priebehu desaťročí sme zabudli na tieto špeciálne typy dreva a ich využitie. Na druhej strane, aj keď už nežijeme v devätnástom storočí, môžu sa využívať aj v súčasnosti. Potreby sa trochu zmenili, ale nie je na škodu skúsiť si to. Napríklad nástroje vyrobené zo samorastov sú pôvabné, pevné a robustné, prispôsobené príjemnému dotyku. Dobre urobené drevené hrable sú lepšie a zaujímavejšie ako tie so zubami z plastu a rovnou pravidelnou násadou. Rôzne časti nábytku, stolčekov či stoličiek sú elegantné, veľmi trvanlivé, no najmä originálne. Keď získame viac skúseností, budeme ľahšie vedieť, aký kus dreva môže byť užitočný. Je to vec skúsenosti, praktického skúšania v dielni. Najvhodnejší čas pre kreatívne hľadanie vhodného materiálu je jeseň a zima, keď drevo nerastie.

 


Ďalšie články v časopise Remeslo, Umenie, Dizajn 04/2007:

 

ULUV.sk > ÚĽUV > Časopis R_U_D > Archív ročníkov R_U_D > Rok 2007 > RUD 04/2007 > Kreatívny vzťah k materiálu