Martin Mešša: Desatoro o fujare
„Fujara je veľkou drevenou, hranovou, extrémne hlboko ladenou píšťalou pastierov Podpoľania – etnografického regiónu Slovenska. Pre jej veľkosť sa na píšťalovú hranu musí fúkať cez pomocný vzduchovod. Fujara má jedinečné zvukové a hudobné vlastnosti, ktoré so špecifikami interpretácie sú hudobným nástrojom jednoduchej i virtuóznej hry. Fujara so ševelivým, mäkkým decentným hlasom, veľkou rozsahovou melodikou, rapsodickým prednesom je jedinečným nástrojom horskej samoty, nositeľom hudobného dialógu medzi človekom a prírodou. Je aj nástrojom hudobného kontaktu pastierov na horských pasienkoch, nástrojom relaxu človeka i upokojenia a ochrany stáda.“
To sú úvodné slová z výstavy Desatoro o fujare s podtitulom ...o ľudovom hudobnom nástroji v kultúre Slovenska. Originálmi hudobných a zvukových nástrojov, ako aj iných múzejných zbierok, fotografiami, ikonografiou, notovými zápismi, filmovými dokumentmi a reprodukovaním hry na fujaru autori využili príležitosť zápisu fujary do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO a predstavili ľudovú hudobnú kultúru Slovenska, ktorej je tento nástroj neodmysliteľnou časťou. Výstava mala premiéru v júli Slovenskom národnom múzeu Bratislave, v októbri 2006 bola reprízovaná v sídle UNESCO v Paríži.
Ďalšie články časopisu Remeslo, Umenie, Dizajn 03/2006:
- Kruhy na vode 2006
- Štefan Oriško: Keramický Lučenec – 18. ročník
- Mária Nepšinská: Sympózium umeleckého šperku Kremnica '06
- Michaela Fišerová: Sklo v medzinárodných konfrontáciách
- Zuzana Gažíková: Jozef Bajus - Curved Circle
- Iná radosť s drevom
- Monika Škvarnová: Štefan Mlich - „70”
- Hany Kašičková: Autorský drôtený šperk
- Viera Kleinová: peknô.sk
- Dni majstrov na Hrade
- Angela Czintelová: Štítnická čipka
- Martin Mešša: Desatoro o fujare
- Výstava a socha pre Prahu