Eva Trojanová: Pavol Hlôška – Priestor pre nekonečno
Pavol Hlôška patrí k posledným študentom prof. V. Ciglera, ktorý svojim žiakom vštepil úctu k sklenej hmote, nutnosť ovládať ju dobrou znalosťou remesla a vtlačiť jej duchovný rozmer. V duchu tohto kréda vníma Pavol Hlôška zákonitosti sveta cez tvarovú čistotu skleného objektu. Už vyše štvrťstoročie sa venuje náročnej práci sklára a výsledkami svojej tvorby patrí medzi súčasnú slovenskú špičku. Pracuje s optickým sklom, ktoré spracúva za studena rezaním, brúsením a leštením. Jeho výtvarná forma vychádza z kompaktnej hmoty základných geometrických útvarov. Sklený objekt však nepôsobí iba svojím tvarom, ale aj schopnosťou vizuálne ho meniť lomom svetla, reflexmi, zrkadlením vnútorných i vonkajších priestorov. Pavol Hlôška patrí ku sklárom, ktorí na slovenskej umeleckej scéne zaviedli túto novú kvalitu práce so sklom. Vo svojej koncepcii využíva perfektnú geometrickú formu. Najčastejšie pracuje s rôznymi premenami a variantmi trojuholníka, ihlana a ich priestorovými variáciami alebo s tvarom disku. Vnímanie geometrickej formy sa u Hlôšku spojilo s poznaním východných filozofií o charaktere a podstate sveta a vesmíru. Technicky je jeho špecialitou používanie procesu metalízy vo vákuu, ktoré využíva práve na dekomponované vizuálne štruktúry.
Ďalšie články časopisu Remeslo, Umenie, Dizajn 02/2006:
- Malé zázraky
- Ľubica Pavlovičová: Tri časti duše – Lívia Slížová
- Zuzana Gažíková: m. art. a stopy textilu - m. boselova
- Šaty pre mobil
- Eva Trojanová: Pavol Hlôška – Priestor pre nekonečno
- Viera Kleinová: mirnix dirnix
- Viera Kleinová: Garden party
- Bohumír Bachratý: Textil a drevo
- Agáta Žáčková: Umenie Eleny Holéczyovej
- Juraj Zajonc: Čipkárske skupiny a ich prezentácie
- Veronika Géciová: Pramienok krásy
- Bratislavskí drotári
- Martin Mešša: Odkaz figurálnej tvorby Jána Frankoviča
- Oľga Fratričová: Paličkovaná čipka - hľadanie originality