Viera Kleinová: Šaty a „rodná dedina“
Ako sa dnes k sebe majú odevný dizajn a ľudové umenie, bolo témou výstavy v Dizajn štúdiu ÚĽUV v Bratislave, kde svoje kolekcie vystavovali šiesti autori. Na tradičný ženský odev svojho rodiska odkazuje zapínanie na krojové gombíky, strih z viest, alebo voľná interpretácia výšivky realizovanej vypaľovaním formičkami; ďalší autor hľadá pocit domova využitím prírodnej farebnosti a plisé techniky v spojení so sieťotlačou; iný spája viacero tradičných krojových foriem. „Perinová séria“ využíva inšpiráciu perinou ako šatami na večer. Z ľudovej košele vznikli viaceré varianty inovujúce pôvodný vzor v „looku“ 21. storočia. Kolekcia Stupava – Paríž – New York – tri štýlové i geografické zastávky – reprezentujú smer zatiaľ imaginárnej cesty jej autora: zo Stupavy, odkiaľ pochádza, si berie kroj, z Paríža štýl Ľudovíta XVI. a z New Yorku džezovú éru. Ďalšia kolekcia vytvorená zo sedlárskeho plátna kladie dôraz na prepracovaný strih a detaily ukryté vo vnútri odevu (ručne tlačená podšívka, všívané trojuholníky, originálne visačky hovoriace namiesto o ošetrovaní odevu o ošetrovaní života).
Ďalšie články časopisu Remeslo, Umenie, Dizajn 01/2006:
- Malý formát s veľkými možnosťami
- Štefan Oriško: Lučenec: sedemnásty stredoeurópsky ročník
- Xénia Lettrichová: Joja-efekt
- Mária Nepšinská: Experimentálna keramika na ceste do sveta
- Viera Kleinová: Šaty a „rodná dedina“
- Eva Trojanová: Sklo v priestore – priestor v skle
- Naďa Kančevová: K výstave Slovenský mýtus
- Oskár Elschek: Fujara – „mytológia“, či reálna existencia?
- Marta Pastieriková: Krajina detstva Michala Škrovinu
- Angela Czintelová: Paličkovaná čipka a jej miesto v textilnej tvorbe Gemera
- Mária Felberová: Návraty k tradíciám
- Martin Mešša: Kto sa skrýva za značkou KIJO