Anna Chlupová: Dokonalá textilná miniatúra
Čepiec mal v ženskom ľudovom odeve výnimočné postavenie. Symbolizoval stav nositeľky, na jeho výrobu sa používali najdrahšie materiály, vynikal dômyselným strihovým riešením a výzdobou. Z výtvarného hľadiska predstavuje dokonalú textilnú miniatúru. Čepce sa vyznačovali veľkou rôznorodosťou foriem. V niektorých regiónoch boli mimoriadne komplikované, skladali sa z piatich až siedmich dielov. Najstaršie čepce boli ušité z domácich ľanových a bavlnených plátien. Koncom 19. storočia sa začali používať rôzne továrenské materiály. Ich vysoká cena nedovoľovala použiť ich na iných odevných súčastiach. Podobne aj niektoré náročné textilné techniky nenájdeme na iných súčastiach odevu. Vo väčšine regiónov na Slovensku bola na čepcoch dominujúcim výtvarným prvkom výšivka, ktorá zdobila členité plochy čepcov. Aj farebnosť výšivky prešla vývojom - od pôvodnej striedmosti postupovala k odvážnejším kombináciám a pestrosti.
Ďalšie články časopisu Remeslo, Umenie, Dizajn 01/2003:
- Katarína Hubová: Klobúky a čiapky na nosenie?
- Ivana Habartová: Napapiiri – -30 °C na polárnom kruhu
- Textilná cesta Európou
- Mária Čelková: Keramická socha Vladimíra Oravca
- Miluška Trachtová: Priestor pre tapisériu
- Klára Kubičková: Nekončiace objavy. Život a dielo Eleny Taby
- Tibor Uhrín: Hravá tvár Kolumbie
- Anna Chlupová: Dokonalá textilná miniatúra
- Martin Mešša: Majsterka detailu
- Izabela Danterová: Užitočný pôvab slamy
- Juraj Zajonc: Premeny vlákna
- Eva Švajdová: Vlnené kapsy