Oľga Danglová: Obrazový svet násteniek
Móda textilných nápisových násteniek mala svoj pôvod v Nemecku. Koncom 19. storočia sa dokonca v nemeckých mestách vyvinula zvláštna profesia kresličov vzorov. Móda textilných nápisových násteniek sa postupne koncom 19. storočia rozšírila z Nemecka aj do iných krajín Európy. Na Slovensku si ich vidiek osvojil až po prvej svetovej vojne, a aj to nie všade. Aká bola obsahová orientácia slovenských násteniek? Najväčšia skupina násteniek sa týkala kultu domova, útulnej domácnosti, kuchyne a ženy gazdinej. Veľkú úlohu v nich hral aj ľúbostný námet, náboženský námet, isté stopy v nich zanechali vážne sociálne udalosti, najmä vysťahovalectvo. Časť slovenskej nástenkovej produkcie bola venovaná téme detí.
Ďalšie články časopisu Remeslo, Umenie, Dizajn 02/2002:
- Irena Dorotjaková: Tradičná výroba - moderný dizajn
- Viera Kleinová: Taký obyčajný hrnček
- Xénia Lettrichová: Jozef a jeho nože
- Viera Kleinová: Drôtený program Šimona Mišurdu
- Monika Škvarnová: Šperky a drôtené objekty Blanky Šperkovej v Budatínskom zámku
- Oľga Danglová: Fulla a svet ľudového umenia
- Ľubica Hustá: Robustné sklo
- O pestovaní prútia
- Zora Valentová: Splnený sen Jozefa Hrma
- Martin Mešša: Lyžičníky
- Oľga Danglová: Obrazový svet násteniek
- Zora Mintalová: Čaro prikrytého stola
- Juraj Zajonc: Od vlákna k niti