Oľga Danglová: Sakrálny námet v dekoratívnej tradícii
Dekoratívne využitie sakrálneho figurálneho námetu čerpajúceho z biblických dejov Starého a Nového zákona má v Európe dlhú prehistóriu. V 16. storočí sa predmety vzorované kresťanskými symbolmi stali žiadaným artiklom aristokratických a meštianskych vrstiev. Istá časť figurálnych námetov a motivickej škály cechového remesla sa neskôr ujala i v ľudovom prostredí. Figurálne námety a dekoratívne postupy sa šírili na púťach, jarmokoch, cirkevných slávnostiach. Z palety námetov sa v ľudovej výtvarnej kultúre prijali a presadili najmä tie, ktoré najintenzívnejšie propagovala katolícka cirkev: kult Panny Márie, Piety, Svätej Trojice, Kalvárie, Ukrižovania a svätých. Uplatnili sa na obrazoch maľovaných na skle, soškách a prícestných sochách, v keramike, ojedinele v rezbárstve, maľbe na nábytku, nástennej maľbe, výšivke. Vo všeobecnosti sú dnes návraty k sakrálnym námetom zriedkavé.
Ďalšie články časopisu Remeslo, Umenie, Dizajn 04/2001:
- Danica Lovišková2: Tvorivý príbeh Ilju Holešovského
- Štefan Oriško: Slovenské keramické sympóziá
- Agáta Žáčková: Sklo stále aktuálne
- Ester Plicková: Tradičná keramika - stále živá inšpirácia
- Dita Nociarová: Zaniknuté hrnčiarstvo v Haliči
- Eva Lovásová: Oživené štiavničky
- Oľga Danglová: Sakrálny námet v dekoratívnej tradícii
- Zuzana Francová: Zvieracie tvary a dekory vo fajanse