2001
RUD 2001-1 | RUD 2001-2 | RUD 2001-3 | RUD 2001-4

Thonet

Porýnie / Viedeň / Morava

V polovici mája bola v olomouckom Múzeu umenia otvorená zatiaľ posledná „thonetovská“ výstava. Dôvodov na usporiadanie tejto neobyčajne zaujímavej prehliadky ohýbaného nábytku bolo viacero – predstavenie pozoruhodnej súkromnej zbierky brnianskeho zberateľa Jiřího Uhlířa, v ktorej sú zastúpené veľmi staré a unikátne nábytkové kusy, ktoré nevlastní žiadna česká múzejná inštitúcia, pripomenutie si 140. výročia založenia prvej moravskej Thonetovej továrne v Bystřici pod Hostýnem (továreň dosiaľ funguje pod názvom TON, a. s.) a najmä krst novej publikácie s rovnakým názvom ako výstava: Thonet – Porýní / Vídeň / Morava.

Autorom publikácie i koncepcie výstavy je zberateľ a neúnavný bádateľ – thonetológ Jiří Uhlíř, ktorý na výstave a v knihe prezentuje výsledky svojho vyše dvadsaťročného bádateľského a zberateľského úsilia.

Výstava je zavŕšením niekoľkoročnej spolupráce Jiřího Uhlířa s olomouckým múzeom. Z celkového počtu 80 exponátov pochádza približne 60 kusov z majetku zberateľa, ostatné zo zbierkových fondov Moravskej galérie v Brne, Umeleckopriemyselného múzea v Prahe, Okresného vlastivedného múzea vo Vsetíne a svoje akvizície prezentuje aj Múzeum umenia v Olomouci. Výstava je členená tematicky: v prvej časti expozície je v samostatných celkoch predstavený „špeciálny“ nábytok určený pre hudobné sály, nemocnice, holičstvá, ďalej detský nábytok, tzv. kradnutý nábytok a početná skupina najbežnejších obyčajných stoličiek a kresiel, ktoré Jiří Uhlíř označuje ako „neviditeľný“ nábytok. Nájdeme tu ukážky notových stojanov, holičských kresiel, nosidlá a vozík pre invalidov, nábytok pre deti i detskú hračku pre bábiky (vrátane hojdacieho kresla), ale tiež stoličky neobvyklých tvarov a proporcií, ktoré autor zaraďuje do kategórie „kradnutý nábytok“ ako nábytok, ktorý nevznikol v továrni, ale bol zrejme kompletizovaný podomácky z kradnutých dielcov. Druhá časť je venovaná autorským dielam popredných českých a rakúskych architektov, ktorí na začiatku storočia navrhovali pre firmu Gebrüder Thonet a pre jej najväčšieho konkurenta, firmu J. & J. Kohn: tvarovo dokonalý nábytok Josefa Hoffmanna (vystavené je preslávené polohovacie kreslo, tzv. Sitzmaschine, a súbor sedacieho nábytku pre kabaret Fledermaus), stolička Adolfa Loosa, secesné kresielka Kolomana Mosera a Gustava Siegela či jednoduchá stolička Jana Kotěru dokumentujúca výraznú zmenu tvaroslovia ohýbaného nábytku na začiatku 20. storočia. Kolekciu autorských modelov dopĺňajú „anonymné“ predmety mimoriadnej výtvarnej či historickej hodnoty – hojdacia sofa, stojanový vešiak, stôl s jemne zaokrúhleným podstavcom.

Výstava predstavuje na ukážkach významných vývojových modelov typické znaky dizajnu Thonetovho nábytku a naznačuje aj šírku výrobného sortimentu firmy.

Výstava v Múzeu umenia v Olomouci bola sprístupnená do 16. septembra 2001.

 


Ďalšie články v časopise Remeslo, Umenie, Dizajn 03/2001: