2001
RUD 2001-1 | RUD 2001-2 | RUD 2001-3 | RUD 2001-4

Nie je taška ako taška

Prvá výstava v Dizajn štúdiu ÚĽUV

Michaela Demovičová

Výstavou nazvanou Nie je taška ako taška nadobudlo nedávno otvorené Dizajn štúdium ÚĽUV svoju plánovanú polyfunkčnosť. Popri predajni s originálnymi prácami úžitkových výtvarníkov a remeselníkov slúžia odteraz jeho priestory aj dočasným prezentáciám toho najzaujímavejšieho, čo táto oblasť tvorivosti môže ponúknuť. Výstavy, ktoré pripravuje Viera Kleinová, konkrétne výstavu Nie je taška ako taška v spolupráci s Ľubicou Hustou, tak vnesú do života dizajnu nový stimul. Okrem prieskumov každoročne organizovaných na pôde VŠVU a zriedkavých výstav v niekoľkých (najmä súkromných) galériách tu teda máme ďalšie miesto, ktoré budú vyhľadávať všetci tí, ktorých zaujíma dizajn, ktorí chcú byť informovaní o novinkách i zaujímavostiach v úžitkovom umení a remeslách.

Do prvej miestnosti štúdia umiestnili kurátorky kabelky, plecniaky, tašky a taštičky jedenástich mladých autoriek a autorov. Väčšina z najmladšej dizajnérskej generácie sú ešte študenti VŠVU, niektoré sú čerstvými absolventkami. Autorky koncepcie sa rozhodli nezväzovať oslovených výtvarníkov prísnymi pravidlami či „prešpekulovanými“ zámermi. Jednoduchá téma dala vzniknúť kolekcii tašiek najrôznejších druhov. Vznikli práce extravagantne viacvýznamové (kožušinové „šperky“ S. Jokelovej) aj trocha konvenčné (kožená kabelka V. Bebčákovej, textilné kabelky A. Hamadovej), hravé (dederónové taštičky s umelou kožušinou I. Komjatiovej), ležérne elegantné (čierne vlnené kabelky P. Schmidtmayerovej) aj elegantne športové (dvojfarebná kožená taška Z. Veselej), funkčné a praktické (plecniaky E. Šiškovej) i blížiace sa skôr k umeniu objektu (taštičky z farebných balónikov K. Mácovej), kabelky okamžite použiteľné aj tašky vo fáze rozpracovanosti – prototypy (molitanové štúdie na tému ergonomiky D. Palenčíka), etnické (háčkované tašky s vpletenými farebnými kovovými niťami J. Havlovičovej) či práce spriaznené s odkazom tradičného remesla A. Lachovej.

Úvodná výstava napovedá, že cieľom Dizajn štúdia nebude dôsledné a systematické skúmanie súčasného slovenského dizajnu. Jeho ambíciou, pravdepodobne aj pre zatiaľ pomerne malý priestor, je skôr poukazovanie na netradičné umelecké prístupy, predstavenie pestrej mozaiky výtvarných názorov a technologických posunov spôsobom príťažlivým nielen pre odborníkov, ale aj pre verejnosť. Napokon, dizajn rovnako ako remeslo sú vo svojej podstate určené práve jej.

 


Ďalšie články v časopise Remeslo, Umenie, Dizajn 03/2001: